Op zaterdag 4 december kwamen 1501 en 1122 naar Leidschendam. Hoewel de 1122 niet op korte termijn in dienst zal komen, was toch een werkdag in Onderhoudsbedrijf Leidschendam nodig. De 1122 had namelijk een ventilatormotor met aardsluiting en een stroomafnemer met botsschade. Omdat er al wisseldelen waren geregeld en deze niet te lang in de weg mochten blijven liggen, hebben we besloten om alle defecte onderdelen te vervangen zodat de loc “compleet en werkend” geconserveerd weggezet kan worden. Een fotoverslag van deze werkdag volgt hieronder:
De volgende stap was het openen van het dak. Bij de 1100 hangt de ventilatormotor aan het dakpaneel waar de panto op staat. In de loc werden alle leidingen naar de ventilator en verwarmingseenheid losgemaakt. We draaiden alle bouten los die zichtbaar waren, haalden de 3-tons kraan erbij en hijsen maar.
Het dak kwam inderdaad omhoog, maar de loc eronder óók. Niet helemaal de bedoeling. Na het loshalen van nog enkele onlogisch geplaatste en deels onder een laag kit verstopte bouten lukte het wel: het dak kwam los.
Terwijl de ventilator werd losgemaakt van het dak werd alvast begonnen met het terugplaatsen van één van de panto’s, Dat viel niet mee, omdat de schroefgaten niet precies op elkaar bleken te vallen. Later zou dat ook bij de tweede panto nog een probleem worden. Het monteren van de nieuwe ventilator aan het dak bleek betrekkelijk eenvoudig. Ook moest er op dat dakpaneel een nieuwe isolator worden geplaatst, wat niet zo simpel was als het klinkt…. Het dak was namelijk ontzet door een flinke tik tegen de panto in een ver en grijs verleden. Maar goed, het is gelukt.
Terugplaatsen van de nieuwe ventilator in de loc ging ook goed. Wel bleek dat we flink uit de tijd aan het lopen waren, dus +60 aangevraagd voor de terugweg (was gepland 16:11 uur). Het thuisfront van sommige aanwezigen begon al te SMS’en waar manlief bleef en sommige eega’s hadden thuis de hoorn al van de haak gegooid….
Het bevestigen van stroomafnemer 2 was een hele toer. Eén bout (die van de nieuwe isolator) was niet passend te krijgen, wat tot de nodige kernachtige uitspraken vanaf het dak leidde. Het dakdeel onder de defecte isolator was ontzet door een flinke botsing van de stroomafnemer. Uiteindelijk kwam alles toch nog goed… Een vluchtige meting wees uit dat er geen kortsluiting was tussen het stroomafnemercircuit en massa.
Uiteindelijk werd +60 omgezet naar +120, zodat we nog tijd hadden om alles op te ruimen en af te ronden. Aan de buffers zijn we helaas niet toegekomen, die staan opgeborgen in Ldd voor een volgend bezoek. De laatste uitdaging was om de 1122 weer tegen de 1501 aan te krijgen. De rangeerdienst was om 16:00 naar huis gegaan en kon de 712 dus niet meer worden ingezet. De loc stond op een stroomloos stuk, zo’n 15 meter van de 1501 af. Collectieve spierkracht was nutteloos. De vorkheftruck klaarde de klus ook niet. Zelfs een ouderwetse poging om te “lepelen” haalde niks uit. Uiteindelijk moest er een lange ketting aan te pas komen waarmee de 1501 de klus klaarde.
Op spoor 1 werd één stroomafnemer van de 1122 tegen de draad gezet. Iedereen met kromme tenen, in afwachting van de gevreesde harde knal. Maar die kwam natuurlijk niet! De snelschakelaar werd gesloten en de ventilatoren ingeschakeld. Het was lang geleden dat we een 1100 hadden gehoord… Het is en blijft een mooi en karakteristiek geluid wat een 1100 produceert. Het werd een beetje stoffig in de werkplaats, maar dat mocht de pret niet drukken. Alles werkte opperbest!
Het was inmiddels 17:30 uur. Handen wassen, opruimen en de locs goedrangeren voor het vertrek van trein 82461 om 18:11 uur. Stipt volgens dienstregeling plus uiteraard 120 minuten werd Kijfhoek bereikt om 18:54 en beide locs op het vertrouwde stekkie gerangeerd. In januari 2005 zal nog één werkdag worden georganiseerd waarin de buffers zullen worden vervangen en de ATB-installatie een inspectie zal ondergaan door de ATB-specialisten uit Leidschendam.