De voorbereiding
Vrijdag 31 mei 2006 – In het Haagse werden de voorbereidingen getroffen om de 1201 naar Goes over te brengen. Ruim voor vier uur was Chris met “TOM” gearriveerd en stond rustig te wachten totdat iets na vieren de rangeerbeweging naar “ons” spoortje gemaakt kon worden. Tom werd via Den Haag CS naar het spoortje gereden waarna het wachten begon op het convooi 1501+1315 dat uit Rotterdam moest komen. Met enige vertraging kwamen de 1501 en 1315 door de nauwe boog gereden bij CS. Geen onbekend terrein voor de 1501. Nu kon het rangeerwerk beginnen. De bedoeling was om eerst de wagens en sik naar het emplacement te brengen. De 1201 zou achterblijven omdat dan de lengte van de trein te lang zou zijn. Zo gezegd zo gedaan. Nadat de 271 aan de 1315 was aangehaakt vertrok de 1501 met 1315, 271, Gs en BAM wagen naar de Binckhorst. Ondertussen reed Tom weer terug om de 1201 uit de loods te trekken richting CS om vervolgens geduwd te worden richting Binckhorst. Nadat die klus geklaard was kon de 203-1 de 271, Gs en BAM wagen weer naar het spoortje rangeren. Ondertussen was na wat heen en weer rangeren de 1201 in het midden belandt zodat de volgende combinatie ontstond, 1501+1201+1315. Uiteraard werden de locomotieven uitgebreid op de foto gezet en nadat het tijd werd om te vertrekken beklom de hulpploeg de bus van Hans zodat de combinatie nogmaals rijdens op de foto gezet kon worden. Uiteraard werd er ook een fotootje vanuit de cabine gemaakt van dat stel ‘……’.
Zaterdag 2 juni 2007 reed de Werkgroep Loc-1501 alsnog hun uitgestelde donateursrit van september 2006 naar Goes. Tijdens de excursie waren veel verrassingen te bespeuren die gelukkig verder niet uitgelekt waren. ’s Ochtends werd van Den Haag Centraal vertrokken met loc BR203-1 van Volker Rail met vijf ICK rijtuigen. Onderweg was een fotostop te Roosendaal en werd koers gezet naar Goes.
Te Goes werd de Stoomtrein Goes Borsele bezocht. Na wat rangeerwerk van een locomotor werden alle fotografen in stelling gebracht achter een fotolijn bij de locomotievenloods van de SGB. De loodsdeuren gingen open en sik 262 trok de verstopte eloc 1201 van de Werkgroep uit de locloods. Bijna op dezelfde wijze ging het in 1951 bij Heemaf in Hengelo, waar de 1201 haar spoorloopbaan begon.
Gebrek aan aandacht voor het schouwspel was er zeker niet en vanuit alle mogelijke hoeken en gaten werd de 1201 voor het nageslacht op de gevoelige plaat vastgelegd.
De 1201 is nog verre van af maar heeft al een stuk definitieve turkooizen kleur op de bufferbalk. Verder is de loc voor 2/3 geplamuurd en zit ie strak in de primer. De loc is bewust in deze staat getoond zodat de deelnemers goed konden zien hoever de normaal niet voor het publiek te bezichtigen loc is en wat voor moeite het kost om zo’n ‘bak’ weer mooi te krijgen. De toevallig aanwezige Blokkendoos motorwagen Jaap, bij de SGB aanwezig wegens onderhoud, gaf mooi decor voor dit unieke moment.
Na dit schouwspel werd gelopen richting het SGB perron waar de volgende excursietrein klaar stond. Onderweg konden beide 1100’en (1136 & 1145) worden vastgelegd. De locs zagen er prachtig uit en stonden voor de gelegenheid met hun stroomafnemers op. De SGB excursietrein bestond uit de 521 met twee blokkendozen en een stalen D. Onderweg naar Hoedenkenskerke veel fotostops met dit bakkie. De zon liet bij het eindpunt even verstek gaan maar het programma liet het toe dat daar ruim op gewacht kon worden. Vroeger kon er per spoor doorgereden worden maar helaas wordt het resterende spoorgedeelte naar Oudelande niet gebruikt. De Werkgroep Loc-1501 zette bussen van de AMZ in om in het Sloehaven gebied te komen. Onderweg moest er door één van de bussen nog gewacht worden op een locale Tour de France maar gelukkig leverde dit verder geen problemen op.
In de Sloe kwam speciaal uit Winterswijk de HSA DE2 186 aan om het gezelschap verder te vervoeren.
Na wat fotostops met industrie als decor vielen de deelnemers met de neus in de boter omdat ERS Railways er voor gezorgd had dat een reeks 55 van de NMBS en een Class 66 van de Waalhaven naar de Sloe waren gekomen. Zo werd een mooie line-up gevormd met ook een aanwezige Class 66 van Rail4Chem. Na korte tijd vertrokken de 5533 & 6614 weer richting Goes en werden op de voet gevolgd door de 186. Loc 66020 bleef eenzaam achter in de Sloe.
In 2008 is het definitief gedaan met het Sloelijntje en daar werd qua fotostops uitgebreid bij stilgestaan. Omdat de trein iets achter op schema was geraakt werd een aantal minder mooie fotostops geannuleerd zodat weer op tijd werd gereden en wel gestopt kon worden op plekken die zeker de moeite waard waren. Aan het eind van de Sloelijn werd nog gestopt bij Eindewege wat een mooi slotstuk was aan dit deel van het vermoeiende programma.
Koers werd gezet naar Goes waar een groot deel van het emplacement buitendienst genomen was ten gunste van de excursie. Zonder vertragingen voor de rest van het treinverkeer konden die nog gebruik maken van spoor 1. Op de andere sporen stonden twee line-ups. Omdat de DE2 snel weer richting thuisbasis moest was er eerst een diesel line-up georganiseerd met de 186, NMBS 5533, VR BR203-1, ERSR 6614. Dat werd een Nederlands, Belgisch, Oost Duits en een Canadees product naast elkaar! Nadat de 186 was vertrokken kon de tweede line-up vastgelegd worden en deze bestond uit alle beschikbare loctypes van de Werkgroep 1501. Daar hadden we nog niet veel van gezien vandaag dus stonden de 1122, 1201, 1315 & 1501 mooi naast elkaar en elke loc stond met de panto’s tegen de draad. De locs doen het allemaal maar hebben een revisie nodig en een officiële toelating van IVW voor ze echt mogen rijden. Alleen de 1501 bezit op dit moment alle papieren.
Nadat iedereen z’n plaatjes had werd via een uitgebreid rangeerprogramma alles langs het perron gezet en iedereen nog een kijkje in de cabine’s kon nemen. De 1501 vertrok als eerste uit dit rijtje om de excursietrein weer gereed te maken. Voor loc 1501 was dit één van de laatste optredens voorlopig en kon ze mooi bewijzen dat ze technisch gewoon mee kan doen. Eind van dit jaar gaat de loc buiten dienst en zal een begin worden gemaakt met een grote revisie. Uiterlijk is vooral het casco aan een opknapbeurt toe maar ook binnenshuis moet er het één en ander gebeuren. Na vertrek van de excursietrein uit Goes werd er nog een soort afscheidsrondje door Nederland gemaakt met zelfs nog fotostops in Geldermalsen, Utrecht en het inmiddels donker geworden Den Haag HS. Tegen twaalf uur ’s nachts kwam de trein aan in Den Haag Centraal.
Iedereen die bij deze rit betrokken was kan terugkijken op een heel mooie en vooral geslaagde excursie die alleen mogelijk was door de medewerking van heel veel vrijwilligers en sponsoring door NS-Reizigers, ERS Railways, Klien, Spoorflex BV, Stoomtrein Goes – Borsele (SGB), Historisch Streekvervoer Achterhoek (HSA), Syntus en Volker Rail! Maar ook de deelnemers zelf verdienen applaus want die werkten goed mee bij de maar liefst twintig fotostops !