150 jaar Roosendaal

r5Zaterdag 3 en zondag 4 juli was er een grote materieelshow bij station Roosendaal in het kader van 150 jaar spoorwegen in Roosendaal. De Werkgroep 1501 / Stichting Klassieke Locs was r1aanwezig zijn met de 1501 en 1122. De locs stonden in een line-up met de ACTS-1251, 1302, 2233 en 2459. De locs waren opengesteld voor publiek en veel kinderen (en vaders en moeders) maakten daar gebruik van. Ook te bewonderen waren: Blokkendoos mat ’24, mat ’36, mat ’46, mat ’54 “766”, groene mat ’64 “419”, RN6400, splinternieuwe eloc RN189, DER600, 700. Het Toeristisch Spoorweg Patrimonium (TSP) uit r2België was present met museumdiesels 5183, 202020 en 5941. Er werd met VSM 23 071 en SSN 23 023-stoom gependeld tussen station Roosendaal en de show.

Ondanks het wisselend slechte weer op zaterdag kijken we terug op een zeer geslaagd evenement met veel publieke belangstelling. Naast het schaal 1:1 rollend materieel waren ook diverse verkoopstands aanwezig, levende muziek, LGB-baan, miniatuurstoomrondritje, kortom zéér gevarieerd.

r3Dat de Werkgroep 1501 van alle markten thuis is, werd zondag weer eens duidelijk: op zaterdag hadden diverse mensen al gevraagd aan de VSM of hun 2459 ook niet eens gestart kon worden vanwege het kenmerkende “2400”-geluid. Volgens de VSM was dit onmogelijk omdat de loc al ruim een half jaar niet had gedraaid en de batterijen slecht waren. Omdat met name de diesel-vrijwilligers van het bevriende TSP nogal vasthoudend waren, en omdat de Werkgroep niet zoveel waarde hecht aan het woord “onmogelijk”, ging één van de bestuursleden een weddenschap aan om voor zondag 14:00 uur de 2459 te hebben draaien. Bij NedTrain Services r6Roosendaal werden twee startkabels geleend; alle water- en olienivo’s werden nagezien; alle magneetschakelaars gangbaar gemaakt en om 12:05 werd met behulp van de batterijen van de 2233 een tornpoging ondernomen. Na een paar slagen sloeg de motor al aan en, na deze een half uurtje te laten wennen, werd het publiek vergast (…) op het typische 2400-motorgeluid en bijbehorende rookpluimen. Dat ook de typhoons het nog prima deden hebben we geweten… Achteraf gezien hadden we het ding nooit moeten starten want de rest van de middag werden de medewerkers op onze elocs knettergek van het duelling diesel-duo 2233 en 2459. Maar het publiek heeft genoten en daar ging het om!