Materieeloverbrengingen 13 mei 2001

Museum Materieel naar de STAR 13 mei 2001

De Werkgroep 1501 was door de “sleepdienst Watergraafsmeer” gevraagd om tractie te leveren voor een materieeloverbrenging op 13 mei. De “sleepdienst” is een groep medewerkers van NedTrain Randstad Noord die gespecialiseerd zijn in het vervoeren van bijzondere transporten voor onder andere NS Reizigers. Zo zorgden ze voor het afvoeren van buitendienst gesteld NS-materieel naar de sloper.

Opstelterrein Watergraafsmeer staat, zoals wellicht bekend, aardig vol met oud materieel. Variërend van materieel met waarschijnlijk eindbestemming sloop tot materieel uit de “mottenballenvloot” (=strategische reserve NS) tot materieel van museumorganisaties. Dit materieel moet de komende maanden verdwijnen van de Watergraafsmeer omdat de ruimte voor andere doeleinden nodig is. Het opruimen zal over meerdere transporten verdeeld worden.

Het eerste transport vond plaats op 13 mei en had als eindbestemming Onnen / Veendam (museumorganisatie STAR). Mee gingen de ongevallenspoorkraan, de ex-Werkgroep Gbs, een koelwagen en een VAM-wagen. Verder gingen ook de 1142+1144 mee, welke naar de Kijfhoek gebracht moesten worden.

Gereden werd volgens onderstaande dienstregeling, welke vrijwel geheel gevolgd werd:

(LL)82412E: LLT 1501+1211 Kfh v 07.06; Rtst 07.15/07.18; Rtd 07.23; Gv 07.39; Ledn 07.52; Shl 08.13; Dvd 08.28; Wgm a 08.35.

(LM)82113E: 1211+1501+div. museummaterieel; max. snelheid 60 km/h Wgm v 09.37; Dvaz 09.46; Nws 10.02/10.38; Bkl 10.43; Ut 10.57; Ln 11.01/11.18; Utm 11.21; Blo 11.26/11.38; Amf 11.56; Pt 12.18/12.21; Hde 12.52/13.05; Zl 13.27; Mp 13.55/14.12; Hgv 14.34/14.43; Asn 15.13; On a 15.33.

Met hulp van ACTS 6704: On v 15.37; Vdm a 16.29.

Terugrit: Vdm v 17.44.

(LL)82453E: 1211+1501 (Vertrek On met +60; vanuit Ut +30) On v 17.33; Asn 17.46; Hgv 18.04; Mp 18.17; Zl 18.34; Hd 18.59; Amf 19.18; Bkp 19.30; Lak 19.36/19.43; Ln 19.44/19.51; Ut 19.56/20.25; Hmla 20.33; Wd 20.35; Gd 20.45; Rtd 21.07/21.08; Kfh a 21.22.

De Werkgroep 1501 heeft het transport verzorgd met afwisselend de 1501 en de 1211. Door werkzaamheden moest er worden omgereden en kopgemaakt te Lunetten. Vanaf Onnen naar Veendam werd het transport getrokken door ACTS-loc 6704.

Aangezien het stralend weer was, waren vele hobbyisten op pad om het transport op allerlei plaatsen vast te leggen. In Veendam werden de locs losgekoppeld en door Sik 204 in een line-up-opstelling neergezet.

Nadat het personeel de inwendige mens door de STAR had laten verzorgen, werd een uur later dan gepland weer vertrokken richting Onnen. Hierna mocht de 1211 haar kunsten weer vertonen en werd er non-stop doorgereden naar Lunetten. Na kopmaken reed de 1501 het laatste stuk naar de Kijfhoek. Aldaar werden de 1100-en geparkeerd en kwam er een einde aan deze lange, maar geslaagde dag.