Slooptransport naar Maastricht

12 februari 2005

Eloc 1208 was sinds 1999 de plukloc van de Werkgroep 1501. Dat er geplukt is uit deze loc mag wel worden gezegd (en niet alleen door de Werkgroep…). Uiteindelijk stond er alleen nog maar een stalen casco op twee kale draaistelframes en waren alle bruikbare onderdelen afgenomen. Hierdoor was de 1208 nutteloos geworden en stond in de weg. In de nacht van 12 op 13 februari 2005 heeft de 1501 een slooptransport van de Kijfhoek naar Maastricht gereden. De samenstelling van trein “Bijzonder Vervoer 82290″ was:

  • Trekkracht 1501
  • 6001 (ACTS V60 met botsschade)
  • 1224 (plukloc ACTS)
  • Hbis (remwagen)
  • 1208 (plukloc WGL 1501)
  • Hbis (remwagen)
  • 1122 (als extra remvoertuig ten behoeve van een gunstiger rempercentage)

De toestand van de voertuigen in combinatie met het aanwezige rempercentage en het te berijden traject beperkte de snelheid van het konvooi tot maximaal 50 km/uur. Deze snelheid is alleen mogelijk in de nacht van zaterdag op zondag omdat er dan geen treinverkeer is dat hinder ondervindt. Het werd een lange nacht voor de machinist en technische begeleiding.

Het transport verliep voorspoedig en de controlestops konden aanmerkelijk worden bekort. In 5 uur en 20 minuten werd de 187 kilometer naar Maastricht afgelegd. Het weer (zware regen en storm) werkte niet mee. Daarbij nog de pech dat cabine 2 voorop liep, die aanzienlijk lawaaiiger is en meer tocht dan cabine 1. Achteraf gezien hadden we de loc moeten driehoeken voor vertrek…

Vanwege een grote seinstoring te Kijfhoek eindigde de terugrit abrupt om 09:00 in Dordrecht. Dankzij de sportieve medewerking van de netwerkbeheerder Rotterdam mochten de locs tijdelijk geparkeerd op spoor 20 aldaar in afwachting van het weer bereikbaar zijn van de Kijfhoek. De nachtploeg kon eindelijk gaan slapen…

De locs en wagens van het slooptransport zijn een week later “over het hek” getild bij de sloper aan de Beatrixhaven en verschrot.