Diana 50 Jaar

Inleiding

 Op 18 september reed de Werkgroep Loc 1501 in samenwerking met de Stichting Klassieke Locomotieven haar jaarlijkse donateursrit. Omdat eloc 1501 (‘Diana’) dit jaar 50 jaar bestaat, werd een deel van de rit gereden over de oude stamlijn van de 1500’en: tussen Hoek van Holland en Venlo.

 

 

Vrijdag 17 September – de voorbereiding

Na een lange periode van denken en regelen zijn op 17 september met de 1501 de rijtuigen opgehaald. Dankzij de welwillende medewerking van EETC (Euro Express Train Charters) uit Delft konden wij op de Watergraafsmeer een restauratierijtuig ophalen. Dit rijtuig stond gereed bij aankomst van de 1501.

In de originele planning (en in de aanschrijvingen) zouden wij vervolgens 4 ICK-rijtuigen ophalen op de Binckhorst (Den Haag). De rijtuigen bleken hier echter niet te staan, waardoor snel wat anders geregeld moest worden. Geheel onverwachts dook de 1501 in de late uurtjes dan ook op in Eindhoven, waar de rijtuigen ons op spoor 35 bij het inrijsein al begroetten.

Ondanks ons aanbod om de rijtuigstam zelf in de door ons gewenste volgorde te zetten, heeft Nedtrain dit werk voor ons verricht met de snelheid van het licht. Hulde voor deze geweldige service, mannen van ServiceBedrijf Eindhoven!

Keurig op tijd vertrok de complete stam vervolgens naar Rotterdam waar de catering vlot werd ingeladen, waarna Diana en haar gevolg de nacht kon gaan doorbrengen op spoor 10W. Vroeger een leuk spoortje om te staan, naast de wasmachine, maar nu zielig weggestopt tussen betonnen fly-overs en andere bouwwerken.

Zaterdag 18 september – de rit

Reeds in de vroege uurtjes (07.10) is de trein teruggeduwd naar spoor 7, waar medewerkers al vol ongeduld stonden te wachten. Keurig op tijd vertrok de trein richting Hoek van Holland. Omdat als vertrekspoor van weleer spoor 4 gebruikt zou worden, is de stam eerst op spoor 1 gezet, waarna de loc via “Strand” is omgerangeerd. Nog even terugsteken via de hoofdbaan, terug naar spoor 4 en de trein stond gereed voor vertrek.

Al tijdens de briefing aan alle medewerkers kwamen de eerste gasten aan op het perron. De gasten leefden zich eerst uit met camera en pen, en dienden zich vervolgens aan bij de kaartcontrole. Strak op tijd vertrok trein 28350 naar Rotterdam CS, waar de volgende gasten al stonden te wachten. In Rotterdam werdt tevens de eerste fotolijn georganiseerd. Doordat sommige gebouwen iets meer schaduw produceerden dan gehoopt, is de trein speciaal voor de fotografen nog een kleine 20 meter teruggezet. Volgend goede Engelse traditie ontstond vervolgens een discussie of die 20 meter nou wel of niet bij het totaal aantal  gereden meters moest worden gerekend. Ook de landelijke open dag van NS leverde extra aandacht voor onze trein, want ook NS medewerkers weten dat de 1501 een bijzondere verschijning is.

Om 10:53 rolde de feesttrein van spoor 3 de Willemsspoortunnel in. Kort na de Barendrechtse tunnelbuis werdt wat vaart verminderd voor onze gasten die nummers van op Kijfhoek aanwezig materieel wilden noteren of fotograferen. Gezien de op handen zijnde staking op 20 september in de Rotterdamse havens stond het echter behoorlijk vol, waardoor er beperkt zicht op de sporen was. Gelukkig was onze eloc 1122 nog waar te nemen vanaf de hoofdbaan…

Met gezwinde vaart trok het gehele gezelschap naar Eindhoven, alwaar de volgende fotostop georganiseerd was. Onderweg liepen de trein vertraging op doordat bleek dat van een rijtuig de remmen niet volledig wilde lossen. Na het lostrekken van deze remmen en het nemen van een remproef is de trein met ongeveer 7 minuten vertraging verder gereden. Deze tijd was bij het binnenrijden van Eindhoven gereduceerd tot +3 waardoor er nog voldoende tijd was voor de geplande fotostop. Omdat de instructies rondom de fotostop beter waren dan voorheen, stond de trein direct goed op haar plek en liepen alle deelnemers naar de juiste plaats voor de fotolijn. Vele malen werd de trein hier op de foto gezet.

Om 12:22 vertrok het gezelschap richting Venlo, waar de trein keurig op tijd aan kwam. De eerste fotostop verliep volgens plan. Hierna werd de trein een kleine 20 meter opgetrokken voor een tweede fotostop, maar helaas was er één klein objekt over het hoofd gezien bij het plannen van de fotostop: een praatpaal! Helaas was er geen tijd meer om nogmaals een stukje op te trekken omdat de vertrektijd naderde en de loc nog moest worden omgerangeerd. Bij het omrangeren van de 1501 ging er iets niet goed. De op spoor 6 binnengekomen trein uit Den Haag stond volgens de beveiligingsapparatuur niet vrij van het wissel (hoewel deze 5 mtr achter het sein stond). Als gevolg hiervan was het spoor voor de 1501 versperd.

Het vrijmaken van de wissels duurde helaas zó lang (de trein op spoor 6 moest hiervoor naar Blerick verkassen) dat het tweede deel van de fotosessie grotendeels in het water viel. Ook een binnenkomende trein liep hierdoor vertraging op. Snel na het koppelen van de loc moesten de deelnemers instappen, de trein vertrok met +12 en in zo’n geval is het altijd maar afvragen of de rest van de planning niet in het water valt. Dat viel gelukkig erg mee. Nog voor Nijmegen was de vertraging weggereden en was iedereen weer gerustgesteld.

Via Arnhem, Zutphen en Deventer ging de trein vervolgens naar Zwolle. Ook hier kwamen we iets te laat binnen als gevolg van een Lastgeving Voorzichtig Rijden. De lokale jeugd had bij Deventer tijdelijk bezit genomen van het spoor. In Zwolle werd de lok strak voor het sein gezet. Wij hadden in de planning verzocht om door te mogen rijden naar spoor 1A, maar om onduidelijke redenen ging dat niet in één keer goed. Iets later kon de trein een stukje doorgezet worden en stond de trein alsnog goed volgens de planning. Helaas liet het weer ons in Zwolle voor het eerst die dag een beetje in de steek: het regende.

Via Amersfoort en de Maliebaan bereikte het gezelschap Lunetten, waar de loc omgereden moest worden voor het vertrek van de laatste poot.

En alsof het was afgesproken, kwam het Spoorwegmuseum-mat’46 stel 273 ook even kopmaken naast ons op Lunetten. Aangezien de museumbedrijven elkaar altijd helpen, werd er voor de bemanning van de 273 nog even wat koffie overgeheveld door onze onvolprezen krokettenbakkers in de BAR.

Na een korte stop in Utrecht en Den Haag HS werd exact volgens de tijdtafel het eindpunt Rotterdam bereikt. Deelnemers, organisatoren en medewerkers namen afscheid van elkaar waarna het opruimen en goedrangeren van de rijtuigen voor de afvoer kon beginnen. Om precies 22:00 was de klus geklaard en gingen we huiswaarts. Ondanks (of dankzij??) de eenvoud van de rit kijken we terug op een nagenoeg vlekkeloos verlopen rit waar de organisatoren in elk geval met veel plezier aan terug zullen denken. We hopen dat onze gasten deze ervaring met ons delen…. Volgend jaar? Daar is nog weinig over te melden; de voortgang van project “1201” bepaalt dat in feite en daar is op dit moment nog geen zinnig woord over te zeggen.

Zondag 19 september

Na een nachtje slapen zijn alle rijtuigen weer teruggebracht naar respectievelijk Binckhorst (4x ICK) en Watergraafsmeer (de EETC-bar).

Cijfertjes… Het rondje met de jarige was 615 km lang; om de rijtuigen op te halen en weg te brengen werden nog eens 544 km afgelegd. Diana heeft er dus 1159 kilometers bijgereden in drie dagen. De volgende rijtuigen werden gebruikt (volgorde bij vertrek uit Hoek van Holland): rijtuig A: 50 84 12-37 006-8 (ICK-A) rijtuig B: 50 84 12-37 022-5 (ICK-BD) rijtuig C: 61 84 88-70 016-1 (Barrijtuig) rijtuig D: 50 84 82-37 067-5 (ICK-A) rijtuig E: 50 84 12-37 002-7 (ICK-A)