1315 overgedragen

1315_128 augustus 2004 – Achter de schermen werd in de lente en zomer hard gewerkt aan het verwerven van een 1300; er werd inmiddels al druk gespeculeerd welke de Werkgroep zou nemen, zo vernamen we tijdens “Roosendaal 150 jaar”…

1315_3Het was dan ook geen toeval dat de 1315 aanwezig was tijdens het 25-jarige Stibans-jubileum op de Watergraafsmeer, want op de dag van deze happening werd de 1315 formeel door NS Reizigers overgedragen aan de Werkgroep Loc 1501. Hoewel het inzetten van de loc door de Werkgroep geen prioriteit heeft (de 1201 moet éérst de baan op, en het Spoorwegmuseum heeft de 1302 al rijvaardig), kon de technische ploeg niet nalaten om de loc maar gelijk na te zien en door te meten op hoofdpunten.

Omdat de batterijen leeg waren, moesten er wat oude trucjes van stal worden gehaald om de loc “opgebouwd” te krijgen. Gelukkig is deze deskundigheid binnen de Werkgroep aanwezig en het duurde dan ook niet lang voordat de stroomafnemers tegen de draad gepompt waren, de snelschakelaar (bij gebrek aan batterijspanning handmatig) werd gesloten en de batterijlading tot stand werd gebracht.

1315_2Na een ruim uur de batterijen te hebben geladen en de luchtsystemen te hebben gevuld was het tijd om de tractie-installatie te testen. Als eerste werd de gehele installatie “drooggeschakeld”, wat wil zeggen dat ZONDER hoogspanning wordt nagegaan of alle elektropneumatische schakelaars en -walsen de commando’s van de rijcontroller uitvoeren. Dit bleek gelukkig het geval, behalve dat de lijnschakelaars (die de tractie-installatie aan de hoogspanning koppelen) niet sloten. Na wat speurwerk werd de (opzettelijke) oorzaak snel gevonden en hersteld; de loc diende immers als stationaire energieleverancier de laatste jaren en daarom was de tractie-installatie afgekoppeld.

1315_4Na een laatste check werden de remmen vastgezet en de rijcontroller om 14:28 uur in de “eerste rijstand” geplaatst en wezen beide tractie-ampèremeters aan. Reden voor felicitaties en tevredenheid… De loc verkeert mechanisch en pneumatisch op het eerste oog ook in een goede conditie. Nadere inspecties zullen moeten uitwijzen wat de conditie is van de moeilijk bereikbare onderdelen als tractiemotoren en remwerk.