The Limburger Tour

Vrijdag 27 september – de voorbereiding

De laatste voorbereidingen worden getroffen, de deelnemersboekjes worden geniet en gevouwen, de 1501 wordt in Leidschendam opgehaald en rijdt met 1 Bcm en een 1700 in opzending naar de Watergraafsmeer. don2_1Vanaf de Watergraafsmeer neemt de 1501 de 2 Amvz-, 2 Bcm-en 1 Barrijtuig mee, waarmee de donateurstrein bijna compleet is. Via Diemen, Breukelen, Woerden, Gouda wordt probleemloos naar Rotterdam gereden, alwaar de trein om 21.00 uur aankomt. Vrijwel meteen wordt er begonnen met het inladen van de catering en de KLOK-shop. Al snel komt er een probleempje aan het licht met het barrijtuig: er komt geen water uit de kranen. Gelukkig wordt dat nog dezelfde avond verholpen.

don2_2Inmiddels is een ploeg van 4 man begonnen met ‘bewaking’ van de trein. Om 23.45 uur komt internationale trein E621 uit Brussel Zuid aan, met achterop de NMBS-eloc 1501. Dat wordt de 2de loc in de excursietrein. Gelijk wordt er enig rangeerwerk gedaan om de B-1501 op de juiste plaats in de trein te zetten. De treinsamenstelling bij vertrek zal zijn: (NS)-1501, B-1501, BCm, AVMz, BAR, AVMz, BCm. Na dit werk te hebben voltooid worden er door een aantal mannen wat pizza’s verorberd en besluit men om te gaan slapen/waken in de trein. En onze voorzitter? Die poetst de plaat. In letterlijke zin, want de naamplaten van onze 1501 worden schoongemaakt.

Zaterdag 28 september – de rit

don2_3Om 6 uur ‘s ochtends wordt ‘de waakploeg’ wakker. Zo rond 6.30 beginnen alle medewerkers voor de rit langzaam maar zeker binnen te druppelen. Beide locs krijgen hun dagelijkse controle en de grote remproef wordt genomen. Vanaf 7.15 uur beginnen de deelnemers te arriveren. Het wordt al gauw het gezellig druk in de trein. Exact op tijd, om 7.46 blaast de conducteur op zijn fluitje en geeft het vertrekbevel. Trein 28811 naar Kerkrade is vertrokken!

Vlak voor Moordrecht aansluiting wordt er al een vroege fotograaf gespot. De trein stoort zich er niet aan en vervolgt, al roestrijdend, zijn weg naar Utrecht, alwaar nog een paar stelletjes Plan V ons spoor bezet houden. In Utrecht is er gelegenheid om in te stappen, iets waar een behoorlijk aantal deelnemers dan ook gebruik van maakt. De conducteurs zorgen voor een snelle ingangscontrole, ondersteund door wat andere medewerkers en op tijd kunnen we vertrekken naar Geldermalsen.

In dubbeltractie werd vertrokken uit Utrecht, waarbij de B-1501 de tractie leverde. Hiervoor is bewust gekozen omdat we zeker wilden weten of de 1500 V-tractieconfiguratie nog wel zou werken: don2_4de locs reeks 15 worden de laatste jaren alleen nog maar gebruikt onder 3000 en 25000 Volt en we hebben in Rotterdam geen tijd gehad om de 1500 V-installatie uitgebreid te testen. Gelukkig bleek de loc meer dan genoeg vermogen te leveren en al vrij snel werd de tractie overgenomen door de leidende 1501. Zo wordt er naar Den Bosch gereden al waar een korte fotostop gepland is. Deze verliep prima, er worden heel wat foto’s gemaakt. Ook wordt hier onze 1501 omgerangeerd naar de staart van de trein en zal tot Sittard “op sleep” gaan. Met 5 minuten vertraging vertrokken we, begeleid door het karakteristieke geluid van de ventilatoren van de reeks 15 richting Eindhoven, met een lastgeving AKI-AHOB tussen Vught en Boxtel in verband met een defecte overweg (de slagbomen zijn afgebroken).

don2_5Bij doorkomst in Best stond de VSM-stoomtrein ter gelegenheid van de officiële opening van de spoortunnnel Best. Een hevig 1501-getoeter tegen stoomfluiten is het gevolg! In Eindhoven vrije doorgang richting Weert alwaar we onze vertraging weer redelijk ingelopen zijn.

In Weert zouden we aansluiting bieden op de speciale TTB-trein uit Neerpelt voor een aantal Engelse deelnemers. De trein uit Neerpelt was wat laat, waardoor wij moesten wachten. Hierdoor vertrokken wij te laat en liep de intercity naar Maastricht ook vertraging op. Aangezien wij hiervoor in Haelen aan de kant moesten werd onze vertraging ook groter en moesten we de fotostop in Roermond vanwege de tijd laten vervallen. Hierdoor hadden we echter wel de tijd voor de fotostop in Sittard, die net als in Den Bosch zeer goed verliep. Beide 1501’en stonden daar naast elkaar, en in een ordelijke fotolijn werden veel plaatjes. Een Belgische hobbyist kwam op één van onze medewerkers af om te betalen voor het maken van een aantal foto’s! Hij wilde niet mee, maar had een foto gemaakt en vond dat hij daarvoor moest betalen… De Stichting Klassieke Locomotieven en Werkgroep 1501 bedanken deze anonieme gulle gever.

don2_6Vanuit Sittard ging de reis verder naar Kerkrade-Centrum alwaar we werden opgewacht door de ZLSM stoomloc. Een uitermate enthousiast onthaal en met een mooie stoompluim werd de hele excursietrein naar Simpelveld gereden. Daar aangekomen bleek dat een van onze deelnemers een roetdeeltje van de stoomloc in één van zijn ogen had gekregen en snel is hij op zoek gegaan naar een EHBO-post. Helaas kon hij daardoor niet meer met de Railbus mee.

don2_7In de Schienenbus was het lekker druk. Een citaat van de machinist: ‘Hij heeft er moeite mee, ik kan merken dat we vol zitten’. De rit naar Vetschau was behoorlijk pittig voor de driedelige railbus. Wel de moeite waard overigens en bij de grens hebben we even langzaam gereden zodat iedereen de grenspalen goed kon zien.

In Vetschau een snelle foto en retour naar Simpelveld, waar we gelijk door zouden rijden. Helaas was de stoomtrein van een andere excursiegroep nog niet in Wijlre aangekomen en hebben we dus een vijftal minuten op Simpelveld moeten wachten. Een aantal deelnemers kon zo nog wat leuke plaatjes schieten op Simpelveld. Van Simpelveld ging de reis naar Wijlre, waar wij eerst op het verkeerde spoor terecht kwamen. Met behulp van de treindienstleider aldaar werd dit snel hersteld stond de railbus op spoor 1 en kwam de stoomtrein met een mooie stoompluim over spoor 2 door richting Simpelveld. De sproeitrein stond inmiddels achter de railbus, want er werd ook nog gewerkt aan het tweede spoor tussen Wijlre en Schin op Geul.

don2_8In Schin op Geul werden ook nog een aantal platen geschoten vanuit verschillende standpunten. En even later reden we terug richting Simpelveld. In Wijlre moest er gewacht worden omdat de stoomtrein nog op statin Eys stond te wachten. Na enige tijd konden we toch gaan rijden en zijn we nog even gestopt bij de Zwarte Brug voor een mooie plaat langs de baan.

Terug in Simpelveld zou er een line-up zijn van de DE-II, 1501, B-1501+excursietrein en railbus. Helaas was dit door technische problemen niet helemaal geworden zoals we gepland hadden.

don2_10

Met enige vertraging vertrok de excursietrein terug naar Kerkrade Centrum. Na vertrek van de stoptrein naar Heerlen liep stoomloc 1220 om en kon trein 28812 de weg vervolgen naar Heerlen en Maastricht. In Maastricht werd de laatste fotostop georganiseerd met het oude seinhuis en de B-1501. Na deze stop keerde de B-1501 als losse machine huiswaarts don2_11(depot Kinkempois, wachtend op de definitieve buitendienststelling) en nam de 1501 de excursietrein en alle deelnemers mee terug naar Utrecht en Rotterdam.

Van vele deelnemers hebben we onderweg en op de terugweg positieve reacties ontvangen, uiteraard ook wat verbeterpunten. Maar over het algemeen heeft iedereen het als een prettige rit ervaren. Van de 150 evaluatieformulieren hebben we er 54 ingevuld terug ontvangen en zullen er wellicht nog via de internetsite volgen. Deze input zullen we zeker meenemen tijdens onze evaluatie en de voorbereidingen voor de rit van volgend jaar, waar alweer druk over nagedacht wordt!

Keurig op tijd kwamen we aan in Utrecht en in Rotterdam, waar de catering en KLOK-shop snel werden opgeruimd en de trein werd schoongeveegd. Om 21:45, exact volgens dienstregeling, vertrok de 1501 met de rijtuigen om deze naar de Watergraafsmeer terug te brengen. Tenslotte is de 1501 teruggereden naar Leidschendam en wacht daar op de volgende inzet. Een mooie, zonnige, succesvolle dag kwam hiermee ten einde, waar de organisatoren met veel plezier op terug kijken. We hopen dat de deelnemers dat ook doen!!

Uiteraard willen wij bij deze nogmaals de ZLSM en de NMBS bedanken voor hun medewerking aan onze donateursrit.

De donateursritten worden traditiegetrouw bijgewoond door engelse fans van de 1501, een verslag van deze rit is dan ook op de British page of Werkgroep 1501 na te lezen.